5 věcí, které je třeba zkontrolovat před každou jízdou
Přidáno: 10.1.2020 11:06.25 Počet shlédnutí: 989
10 Leden 2020
Značky
Jízda na kole přináší s sebou množství příjemných zážitků, ale občas nás může překvapit nějaká porucha, která celý zážitek z jízdy poškodí. Proto by každý cyklista měl před vyražením na cesty zkontrolovat stav svého kola a věnovat se chvíli několika základním nastavením, aby si zážitek z cyklotúry ničím nepokazil.
Kontrolu kola nepodceňujte
Nepochybujeme o tom, že jste nepodcenili přípravu kola na novou sezónu. Avšak i v takovém případě je třeba před každou jízdou zkontrolovat základní nastavení. Vyhnete se tak nepříjemnostem, které vás mohou během jízdy překvapit. Proto jsme pro vás připravili 5 důležitých komponent, které byste měli zkontrolovat před každou jízdou.
1. Zkontrolujte tlak v pneumatikách
Před každou jízdou na kole byste měli zkontrolovat tlak v pneumatikách a následně je dofouknout. Zároveň i zkontrolujete, zda jste náhodou během poslední jízdy nedostali defekt a samozřejmě, zda jste v nějaké díře na cestě nepoškodily i plášť. Pokud je plášť poškozen, má praskliny nebo je jeho dezén Vyjetý, včas ho vyměňte.
Správné nahustit pneumatiku vám pomůže informace, která je uvedena na boku pláště. Výrobce tam uvádí doporučené rozpětí minimální a maximální hodnoty v barech. Největší tlak potřebují silniční kola, pak trekingová a nejmenší tlak horská kola. Tlak v pneumatikách závisí také na hmotnosti jezdce. Osobě s nižší hmotností postačí nižší tlak a naopak, osobě s vyšší hmotností třeba tlak vyšší.
2. Zkontrolujte brzdy
Při jízdě na kole není takédôležité rozjet se, jak účinně a včas zabrzdit. Proto před každou jízdou zkontrolujte funkci předních a zadních brzd. Správně fungující a účinné brzdy vám mohou zachránit i život.
Ráfkové brzdy - u nich je třeba zkontrolovat aby brzdové špalíky s brzdnými ploškami dosedaly na bok ráfku současně. Třeba dávat pozor i na to, zda nejsou gumičky odřené a třeba je vyměnit. Pokud má brzda viditelné drážkování, znamená to, že je ještě dobrá, a nemusíte ji vyměnit. Páky brzd musí být snadno stlačitelné, lanka dostatečně napnuté, dotaženy v čelistech a bowdeny nepřekroucené.
Kotoučové brzdy mechanické - u nich je nutná kontrola lanek a bowdenů, opotřebení brzdových destiček i kotoučů. Je třeba, aby byly suché, čisté, bez drážek, rýh a mastnoty. Poškozené součástky třeba vyměnit a odmastit speciálním přípravkem.
Kotoučové hydraulické brzdy - tam je nutná kontrola těsnosti hadiček a pák naplněných speciální kapalinou, dále kontrola brzdových kotoučů a destiček, jako u brzd mechanických. Při poškození hydraulických brzd opravu svěřte raději do rukou odborníka.
3. Zkontrolujte tlak ve vidlici
Pokud máte kolo s odpruženou vidlicí, nastavte si správný tlak podle vaší hmotnosti a jízdního stylu. Na nastavené správného tlaku se používají kontrolní obvodové gumičky. Po zatížení vidlice by měla gumička zůstat na 25% zdvihu kluzné plochy. Pokud máte například vidlici se zdvihem 160 mm, tak po zatížení by měla gumička zůstat ve vzdálenosti 40 mm od pryžového těsnění.
4. Kontrola řetězy a řazení
Správný chod řazení tvoří podstatnou část spokojené jízdy, proto zkontrolujte řetěz či nepadá z převodníků. Dále přesmykač a měnič je nutné seřadit tak, aby nedocházelo k přeskakování řetězu, těžkému řazení nebo poškození výpletu měničem.
Řetěz je třeba pravidelně čistit a promazat mazivem na řetěz. Celý obvod řetězy přejděte dvakrát, aby se olej dostal všude, neměl by kapat, úplně postačí, když z něj vytvoříte olejový film. Řetěz doporučujeme namazat alespoň den před jízdou, aby se na ni během jízdy nenalepili množství prachu a abyste neušpinili. Občas byste měli změřit i protažení řetězu, abyste ji vyměnili, předejdete tak poškození převodníků a pastorků.
5. Dotáhněte všechny matice
Zkontrolujte kola, zda jsou dokonale utaženy, protože pouze tak je kolo dobře připevněny na rám a ve vidlici. Stejně jako u kol iu sedlovce zkontrolujte, zda je správně utažena. Je důležité zkontrolovat ostatní matice a šrouby na kole, zda jsou správně dotaženy a nikde není vůle. Pokud to tak není, mohou vypadnout, ohnout se nebo se během jízdy zlomit. Vypadnutím matice může dojít k poškození komponentů kola a následně k vyvolání pádu.
Zkontrolujte a utáhněte i:
• sedlo,
• pedály,
• kliky, respektive převodníky,
• a ostatní ovládací prvky na řídítkách.
Slovakiabike radí: Pamatujte, že všechny součástky mají určitou životnost a tu lze prodloužit pravidelnou péčí, kterou kolu věnujete. Jen pravidelnou kontrolou docílíte, abyste poškození zjistili včas a kolo vás nezradil v tom nejnevhodnějším čase.