Brzdy – důležitá součást kola, ale jak je vybrat?
Přidáno: 26.11.2021 14:21.16 Počet shlédnutí: 3860
26 Listopad 2021
Funkční a kvalitní brzdy jsou jednou z nejdůležitějších součástí každého kola. Na nich totiž závisí bezpečnost každé jízdy na kole. No při jejich výběru, mohou mít někteří cyklisté nejednu vrásku v čele, a proto vám chceme blíže přiblížit jednotlivé typy brzd a rozdíly mezi nimi.
Pokud jste začátečník nebo sváteční cyklista, určitě nepotřebujete profesionální brzdy. Na druhé straně však na brzdách nikdy nešetřete a pořiďte si takové, které jsou kvalitní i účinné.
Většinu brzd na trhu můžeme rozdělit do dvou základních skupin, a to na:
• kotoučové
• ráfkové
Ráfkové brzdy Cantilever
V podstatě se můžete setkat se dvěma druhy ráfkových brzd. Nejstarším typem jsou brzdy Cantilever, se kterými se můžete setkat na starších kolech a patří na trhu k těm nejlevnějším. Jedná se o brzdy, které při stlačení čelistí pracují na principu tření brzdového špalku o plochu ráfku kola kola a tím se kolo zabrzdí. Čelisti kola jsou propojeny ocelovým lankem, to je uprostřed napojeno na hlavní lanko, které vede k brzdovým páčkám. Cena těchto ráfkových brzd je přímo úměrná jejich účinnosti. Mají nižší účinnost a poměrně obtížně se nastavují. Nejsou moc vhodné do blátivého a mokrého počasí, podobně ani do sněhu.
Ráfkové brzdy V-Brake
Mezi ráfkové brzdy patří brzdy V-Brake. Fungují na podobném principu jako brzdy Cantilever, jen s menšími rozdíly. Jejich čelisti jsou odlišné, mají delší tvar a jsou rovné. Propojeny jsou přímo s hlavním lankem, které je mezi čelistmi chráněno gumovým těsněním. Díky přímému propojení s hlavním lankem, jejich nastavování je jednodušší a také jejich údržba.
Cena těchto brzd je také atraktivní, ale nejsou moc vhodné do blátivého či mokrého prostředí nebo sněhu. To ovšem neznamená, že je v takovém prostředí nemůžete používat, jen nejsou k tomu nejvhodnější. Mokré ráfky totiž umí nadělat spoustu problémů, a jejich efektivita jde výrazně dolů.
Zlepšit vlastnosti ráfkových brzd lze vhodným výběrem brzdících gumiček. Vyrábí se v různých velikostech az různých směsí. Můžete tedy vybrat takové směsi, které jsou vhodné i do deště, tím vylepšíte vlastnosti brzd v mokrém prostředí.
Kotoučové brzdy
Kotoučové brzdy upřednostňuje stále více cyklistů. Jejich brzdění je efektivnější díky tomu, že brzdové plotýnky stlačují brzdové kotouče. Brzdový kotouč je připevněn k náboji nebo k vidlici kola a brzdnou sílu přenáší na kolo pomocí špicí kola. Čím jsou brzdové kotouče větší, tím efektivnější brzdy jsou.
Brzdové destičky mají podobnou roli jako brzdové gumičky u ráfkových brzd, čili přenášejí brzdnou sílu na kotouč. Třením o kotouč dochází k brzdění. Kotoučové brzdy mohou být mechanické nebo hydraulické. Nevýhodou kotoučových brzd je vyšší cena oproti ráfkovým brzdám. Jejich hmotnost je vyšší, přičemž i hmotnost samotné vidlice či špiců, které musí být přizpůsobeny těmto brzdám. Přesto jejich účinnost je mnohem vyšší, a to v jakémkoli prostředí.
Mechanické kotoučové brzdy
Mechanické kotoučové brzdy jsou jednodušší variantou, ale poskytují mnohem bezpečnější jízdu než klasické ráfkové brzdy. Přenášejí brzdnou sílu z páček na kotouče pomocí napínání ocelového lanka, stejně jako je tomu v případě ráfkových brzd. Pokud si vyberete mechanické kotoučové brzdy, jejich výhodou bude velmi snadná oprava.
Hydraulické kotoučové brzdy
Hydraulické brzdy používají namísto ocelového lanka brzdovou kapalinu, která lépe přenáší sílu. Kapalina není stlačitelná a má v bowdenech mnohem menší odpor vůči pohybu než lanko. Patří mezi nejefektivnější brzdy a pro zastavení kola vám postačí malý pohyb jednoho prstu.
Postupně vytlačují mechanické kotoučové brzdy, protože jejich cena postupně klesá. U těchto brzd musíte dobře zvážit jaké brzdové destičky použít. Pokud máte rádi dlouhé sjezdy, klasické brzdové destičky se vám mohou přehřívat. Tehdy raději sáhněte po plotýnkách se zvláštními předělenými výčnělky. Výčnělky souží k tomu, aby plotýnky byly chlazené vzduchem a měly tak efektivní teplotu.
Jak vybrat správné brzdy
Před koupí vhodných brzd si musíte ujasnit, jaký typ kola máte a v jakém terénu nejčastěji na něm budete jezdit. Pokud upřednostňujete jízdu v náročném terénu, v lese nebo budete potřebovat rychleji a prudčeji zabrzdit, sáhněte po hydraulických kotoučových brzdách či mechanických. Ale pokud hledáte brzdy, které se snáze opravují, jsou to právě ty mechanické. U kotoučových brzd je třeba se ujistit, že na rámu a vidlici vašeho kola jsou úchyty na tento typ brzd, pokud ne, budete si muset vybrat ráfkové brzdy.
Po ráfkových brzdách sáhněte tehdy, jezdíte-li převážně na silnicích nebo jste sváteční cyklista či nováček. Jsou vhodné i pro opatrné cyklisty, kteří nejezdí příliš rychle a celou cestou z kopce souvisle přibrzďují, tedy jsou vhodné pro dlouhodobé brzdění. Navíc jsou lehké na údržbu, a pokud si koupíte kvalitnější ráfkové brzdy, nic nezkazíte.