Cyklistika v zimě - na co si dát pozor
Přidáno: 5.2.2020 16:49.06 Počet shlédnutí: 789
05 Únor 2020
Značky
Existují nadšenci cyklistiky, kteří ani během zimy a největších mrazů neodkládají kolo. Zima a sníh ještě nemusí být překážkou, která by jim zabránila vytáhnout kolo i v tomto počasí. Pokud chcete patřit mezi ně, právě pro vás je určen tento článek, ve kterém se dozvíte, jaké nástrahy s sebou přináší cyklistika v zimě, a na co si třeba dávat velký pozor.
Sníh
Zima s sebou přináší většinou sníh, i když v posledních letech je ho trošku pomálu. Hlavní tahy silnic jsou většinou u nás udržované, sníh je odhrnutého a pokud se nejedná o právě probíhající silné sněhové přeháňky, se sněhovou pokrývkou na silnici nebudete mít problém. No v případě že cyklotúra povede cestami III. třídy, můžete se setkat se sněhovou pokrývkou. Týká se to i cyklistických stezek, co vedou mimo míst v přírodě, ty se mnohdy v zimě ani neudržují a tam se už můžete setkat se sněhem.
Jízda po sněhové pokrývce může být pořádným adrenalinem, kolo pod nohama se stává neovladatelným, a to již při výšce sněhu od 10 - 15 cm. Tehdy je třeba dávat velký pozor, přizpůsobit rychlost, protože při brzdění má kolo mnohem větší brzdnou dráhu než jindy. V sněhu je vhodné jezdit na lehkých převodech. Ještě předtím než se vyberete jezdit po sněhové pokrývce doporučujeme, vyzkoušejte si klouzání a brzdění na známém místě, aby vás na cestě nic nepřekvapilo.
Velký problém může způsobit jízda na kole v terénu, jako jsou lesní stezky, které bývají na podzim často pokryté listím i nečistotami a když na to napadne sníh, může dojít velmi snadno k smyku.
Led
I když je v zimě sluníčko a nemrzne, stává se, že vás i na relativně suché a udržované cestě může překvapit led. Cesta může být suchá, ale těsně kolem krajnice, kde taje sníh zůstává led. Také na mostech, na cestě kolem vodních toků, či na místech které jsou permanentně ve stínu, může led překvapit. Dobře si proto poohlédněte terén, který máte před sebou, aby vás taková místa nepřekvapily.
Pokud se už dostanete na zledovatělou plochu nebrzděte, nezatáčajte a držte rovnováhu. I zde platí, že pomalé dále dojdeš. Nejenže je brzdění na ledě velmi nebezpečné, ale smyk z nepozornosti bývá často nebezpečný a nekontrolovatelný, hlavně při vyšší rychlosti.
V městech vás může zase překvapit smyk na místech jako jsou železné poklopy, či tramvajové koleje. No i přechody pro chodce se velmi kloužou, protože jsou často netreté nekvalitní barvou.
Špatná viditelnost
Všichni víme, že v zimě se rychle stmívá a i když se na cyklotúru vyberete během dne, velmi rychle vás může zastihnout nejen tma, ale i mlha, mrholení, či sněžení. Myslete na kvalitní osvětlení nejen přední části, ale i zadní části kola. Osvětlení kola slouží nejen k tomu abyste dobře viděli, ale aby vás včas zaregistrovali ostatní účastníci provozu. Vpředu je třeba bílé světlo, no a vzadu je při snížené viditelnosti potřebné červené světlo.
Z hlediska bezpečnosti zkontrolujte před jízdou i odrazky, jestli jste je náhodou neztratili nebo nepoškodili od poslední jízdy. Opět bílá odrazka vpředu, červená vzadu, no a na oba pedály oranžové odrazky. Také na kola umístěte oranžové odrazky, abyste byli viděni i zboku. Světla a odrazky patří do povinné výbavy kola.
Velmi vynikajícím pomocníkem a ochranným prostředkem při cyklistice v zimě jsou reflexní doplňky a prvky na oblečení, které cyklistu skvěle zviditelní.
Ostré slunce
V zimě může být velkým nepřítelem i ostré slunce, které může cyklistu překvapit znenadání. V kombinaci s odrazem od sněhu dokáže jízdu na kole pořádně znepříjemnit. Proto i když je zima, nezapomeňte na brýle. Nejde totiž o módní doplněk, ale k zimnímu sportu určitě patří, za což se vám oči určitě poděkují.
Poškozené brzdy
Během zimy si dejte záležet na dobrém stavu brzd zvenku i zevnitř. Jejich účinnost může být při teplotě pod nulou snížena. Před každou jízdou je zkontrolujte, zda dobře fungují. Hlavně pryžové obložení brzd se ve vlhku rychleji opotřebovává. Zajistěte jejich častější čištění, čímž je ochráníte před oxidací a korozí a nezapomeňte ani na olej.
Při jízdě na zasněženém povrchu se vyhněte prudkému brzdění, či brzdění oběma brzdami najednou. Potřebné je brzdit jemnější a raději jezdit pomaleji než jindy.
Zanedbaná údržba kola
V zimních měsících je kolo velmi namáhán a sníh, mráz či voda na cestách kladou na péči o něj mnohem vyšší nároky. Vždy po každé jízdě kolo očistěte suchým hadrem od sněhu a vody, protože je častěji náchylnější na korozi, přičemž nejvíce mu škodí sůl, kterou se cesty copánky.
Během zimy kolo olejujte 3x častěji než v létě, přičemž můžete použít zimní oleje, které jsou hustší. Kromě brzd i řetězu neprospívá vlhko, je třeba pravidelné čištění i namazání.
Přehuštěné pneumatiky
Na zimu se doporučuje snížit tlak v pneumatikách, aby kolo lépe seděl na sněhu. Snížením tlaku se o něco zvětší kontaktní plocha kola s povrchem a tím se snižuje riziko smyku. No je třeba připomenout, aby to nebylo pod minimální tlak určený na plášti. Pokud chcete mít jistotu na sněhu a ledu, můžete přistoupit k výměně plášťů. Na trhu se můžete setkat s plášti s malými kovovými hroty, které maj kovové hroty a perfektně drží na sněhu a ledu.