Historie kola - víte, že už má 200 let?
Přidáno: 1.3.2019 14:26.00 Počet shlédnutí: 5367
01 Březen 2019
Kolo - dopravní prostředek se dvěma za sebou umístěnými koly připevněnými na rám a poháněný pedály. Tolik z teorie, což je vlastně kolo. Téměř každý ho má doma a stal se dennodenní součástí mnoha. Možná i vy patříte k nadšencům cyklistiky, ale zamysleli jste se někdy nad tím, kdo ho vlastně vynalezl a proč? Čtěte dál, dozvíte se více.
Vynálezce kola
Jednoznačně se nedá určit, kdo byl vlastně vynálezcem kola. Nejstarší předchůdce kola měl mnoho různých typů dopravních prostředků na lidský pohon a nazýval se velocipéd. Dlouho byl jako nejstarší bicykeluvádzaný vynález z roku 1790 od Francouze Comte de Sivrac. Mnozí historici jsou však přesvědčeni o tom, že tento kolo nikdy neexistoval a byl vytvořen pouze francouzským historikem cyklistiky jménem Louis Baudry de Saunier. Za původce dnešního kola je považován Němec Karl Friendrich von Drais.
Proč Drais vynalezl kolo?
Vynálezu kola přálo množství příznivých okolností. Paradoxně velkou roli hrál nedostatek potravin a související hlad. Jelikož nejčastěji používaným prostředkem pro překonávání vzdáleností byli koně a během hladu i neúrody došlo k jejich dramatickému úbytku, začal se Drais pohrávat s myšlenkou nahrazení koní nějakým jiným prostředkem. Jelikož parní stroje již byly na světě a jejich provoz byl nákladná, chtěl sestrojit něco pro jednoduchých a obyčejných lidí.
Předchůdce kola měl čtyři kola
První stroj, který Drais navrhl, měl čtyři kola. Dal ho vyrobit u zkušených mistrů, neboť sám nebyl řemeslníkům. Stroj byl sice lehký, snadno se ovládal, ale velkou nevýhodou bylo, že ho musel opět někdo táhnout, buď koně nebo lidé. Postupem času si však uvědomil, že čtyřkolové vozidlo není tím, čím chtěl a rozhodl se, že kola budou jen dvě.
První předchůdce kola
Psal se rok 1817, ano je to již přes 200 let, kdy světlo světa spatřil první předchůdce kola. Bývalý úředník Karl von Drais z Mannheimu sestrojil první běžící stroj. Byl vyroben ze dřeva a měl dvě kola. Jezdec ho poháněl svými nohami, kterými se odrážel od země, přičemž dosáhl rychlosti asi 15 kilometrů za hodinu. Mohli bychom ho přirovnat k dětskému odrážedlu nebo koloběžce, protože fungoval na stejném principu. Přední kolo se dalo otáčet do stran a tak jezdec mohl řídit i směr. Konstrukci měl stabilní a vynálezce si ho dal patentovat pod názvem drezíny. No tento předchůdce kola po skončení hladomoru opět upadl do zapomnění. Cyklistům totiž vadilo jezdit po zablácených cestách a když jezdili po chodnících, znepříjemňovali život kolemjdoucím. Rozmach cyklistiky se tak velmi rychle skončil.
Kolo s pedály
První opravdový kol poháněný pedály byl sestrojen v roce 1839. Vynalezl ho Kirk Patrik MacMillan, který přidal na kolo pedálový mechanismus. Kolo měl hřídel spojující zadní kolo s pedály. Ani tento kolo se však neujal v praxi. Problém byl v tom, že při jednom otočení pedály se i kolo otočilo pouze jedenkrát a tak bylo cyklistika velmi namáhavé.
Kolo s velkým kolem
Pro usnadnění cyklistiky se na kolech zvětšilo přední kolo, takže se kolo na jedno otočení pedálů dostal mnohem dál. Kolo byl produktem Angličana Jamese Starleyho z roku 1870. Tehdejší kola měli od těch dnešních velmi daleko, byly téměř neovladatelné a špatně se na ně vystupovaloi scházelo. Sedělo se totiž na vysokém předním kole, což dělalo kolo nebezpečným pro možný pád z výšky.
Klasický kolo
Větší úspěch dosáhl kolo Jamese Starleyhoz roku 1885, kdy byl sestrojen první kolo s řetězem. Takto získal kolo velkou rychlost. Díky malým kolům byl stabilnější a mezi lidmi si získával stále více příznivců. Kolo v minulosti byly velmi drahým koníčkem a nemohli si ho dovolit všichni. Až postupná masová výroba z něj udělala skvělý, jednoduchý a dostupný dopravní prostředek.
Kolo v nedávné době
Postupně začali přibývat na kole různé důležité součásti, kromě pedálů a řetězu to byly světla na osvětlení cesty a samozřejmě lankové brzdy, i když se nejdříve brzdilo zpětným pohybem pedálů, co zůstalo na některých kolech až dodnes.
Kola se staly jedním z pracovních nástrojů a tak na něm chodili do práce lékaři, poštovní doručovatelé nebo kurýři, kteří je používali na dopravu zboží. V minulosti se často využívali kola i ve válce na přemisťování vojáků. Už v první světové válce jejich používalo Německo i Francie na přesun vojsk. Ve druhé světové válce jejich Německo použilo opět.
V roce 1908 byl sestrojen první závodní, čili závodní kolo, který měl řídítka, tzv. berany. Tak toho známe až dodnes, jen s tím rozdílem, že dnes má lepší výbavu a je vyroben z kvalitnějších materiálů.
Kolo současnosti
Kola se neustále zdokonalovali a dnešní kola se od těch z minulosti liší jen tím, že mají nesrovnatelnou výbavu. Velký důraz se také přikládá zvyšování bezpečnosti cyklistu. Dnešní moderní doba s sebou přinesla například elektrokola, kterými můžeme překonávat i velké vzdálenosti. Budoucnost kolu i nadále přeje, jde totiž o ekologický dopravní prostředek, který bude vždy v kurzu.