Jak opravit kolo? Nejčastější poruchy a chyby
Přidáno: 7.1.2020 15:30.54 Počet shlédnutí: 3989
07 Leden 2020
Určitě to zažil už každý cyklista. Kolo se porouchal v té nejnevhodnější situaci. Ne vždy je však po ruce servis a tak přijde vhod vědět, jak opravit kolo sám, i když nejsme technický typ. Přinášíme vám nejčastější poruchy kola, které si zvládne opravit opravdu každý a uvidíte, že oprava kola není náročná.
Oprava kola s vhodným nářadím
Nic nebude platné vědět jak opravit kolo, když nebudeme mít po ruce důležité nářadí. Doma by měl mít každý majitel kola nářadí, a toimbusové klíče, centrovací klíče, různé stahováky, šroubováky, sady bitů, kleště či ráčnu. Výborně poslouží i sada nářadí na kolo, kde najdete to nejdůležitější na opravu kola. Na výlet však nemusíte nosit vše, postačí vám vzít si multikľúč, pumpu, náhradní duši nebo lepení.
Oprava defektu na kole
Defekt patří mezi nejčastější poruchy na kole, ale zároveň jeho opravu zvládne téměř každý. Potřebujete základní nářadí - pumpu, montpáky, multikľúč a lepení.
Nejlepší jak opravit kolo s defektem je vhodné otočit ho vzhůru nohama. Nejdříve vypusťte duši, pak dejte z kola dolů kolo. Pomocí montpáky začněte zouvat plášť oproti ventilu, nikdy nezačínejte ho zouvat při něm. Když plášť uvolníte, opatrně vyjměte poškozenou duši. Zkontrolujte i plášť, zda v něm nezůstalo něco zapíchnuté. Duši nafoukněte a prohlédněte, abyste odhalili dírku. Po nalezení dírky okolí zdrsněte brusným papírem, odmastěte, dejte lepidlo a na něj záplatu. Po zalepení duši můžete naložit na kolo pod plášť, přičemž začínejte vždy ventilem. Nasaďte plášť, kolo nahustěte a naložte na kolo. Někdy je díra větší a nedá se zalepit nebo defekt způsobil odtržení ventilu, v tom případě je nutné vyměnit celou duši.
https://www.youtube.com/watch?v=kbuAuHlw6is
Výměna poškozené špice
Každý uvolněný špic potřebuje dotáhnout, nebo poškozený vyměnit. Jinak se může stát, že silné pnutí se projeví na předčasném opotřebení výpletu. Praskající špice jsou příčinou jejich přepnutí při vyplétání nebo příznakem únavy materiálu. Špic se může poškodit iv případě, že se do kola dostane při jízdě nějaký větev a tehdy třeba poškozenou špici vyměnit. Nejdříve shoďte plášť, duši i pásku na ráfku. Vyberte poškozenou špici a nahraďte ji novou, která by měla mít stejnou délku jako ta původní. Někdy je třeba vyměnit i nipl. Špici našroubujte do niplu, dotáhněte rukama a později i centrovacím klíčem. No a poškozena špice je vyměněna.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=24&v=VeqCkbwU9eE
Nastavení přehazovačky
Základem spokojené jízdy je správné nastavení zadního měniče. Není to vůbec těžké, i když to na první pohled vypadá složitě. Nejdříve byste měli zkontrolovat pastorek kazety a kladky přehazovací, zda jsou v rovině při každém zařazeném převodu. Je třeba myslet i a opotřebení a ideální napnutí lanka.
Začít byste měli dorazovými šrouby, které vymezují pohyb přehazovací od nejvyššího po nejmenší pastorek. Řetěz musí být v každé poloze rovná a hladce procházet.
Dále zařaďte nejlehčí převod (největší pastorek) a zkontrolujte vzdálenost mezi kladkami přehazovací a kazetou. Pokud je mezera příliš velká, řetěz je pod tlakem, je třeba najít takovou polohu, v níž přehazovačka hladce radí a řetěz není příliš napnutá. Nakonec dolaďte napnutí lanka. Pokud je lanko příliš napnuté, přehazovačka neřadí na jednotlivé pastorky samostatně, ale přeskakuje na výše. Nejlépe uděláte, pokud si prohlédnete následující video:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=GCJWp9htDAs
Výměna brzdových destiček na kotoučových brzdách
Brzdové destičky je nutné občas přehlédnout, vyčistit i vyměnit. Nejdříve demontujte kolo z vidlice a vyjměte brzdové destičky ze třmenu. Pokud je nebudete měnit, očistěte je pomocí brusného papíru z obou stran. Pokud kolo déle stál, můžete brzdové kotouče zbavit oxidaci jemným brusným papírem.
Při hydraulickém systému pestíky od sebe před nasazením destiček roztáhněte pomocí tenkého plochého předmětu, aby se zasunuli. Zasuňte je do třmenu a ujistěte se o jejich správném usazení. Stisknutím brzdových páček nastavíte správnou vzdálenost destiček od kotouče. Po otočení kola nesmí docházet k jejich vzájemnému kontaktu. Jinak je třeba nastavit třmen (s protiběžnými písty), nebo vzdálenost pevné destičky (jednopístový systém).
U mechanických brzd je třeba při výměně brzdových destiček nastavit krok páky stavěcím šroubem na brzdové páčce nebo nastavením lanka na třmenu. Také zkontrolujte vzdálenost destiček od brzdového kotouče.
Předělávka na bezdušáky
Pokud se chcete zbavit používání duší, můžete si své kolo předělat na bezdušový systém, přičemž se to dá i v domácích podmínkách.
Potřebovat budete:
• těsnící tmel, čili mléko,
• speciální pásku,
• ventily,
• ostrý nůž,
• kompresor,
• a montpáky.
Na bezdušový systém se dají koupit bezdušové sady, které obsahují všechny potřebné komponenty. Nejdříve byste měli vyčistit ráfky i pneumatiky. Shoďte plášť z kola a na suchý ráfek nalepte pásku, která bude těsnit únik vzduchu přes díry na špice. Na bezdušáky je nutná koupě speciálního tubeless ventilu, který nainstalujte tak, že udělejte díru v ráfku ostrým předmětem.
Následně nasaďte gumy a pusťte se do jejich huštění. Pak nalijte těsnící tmel dovnitř pláště například přes bezdušový ventil, můžete si pomoci injekční stříkačkou. Některé mléka můžete však koupit už s nástavcem. Je důležité dodržet doporučené množství a pořádně promíchat. Zašroubujte jádro ventilu a pusťte se do foukání, dokud nevydá typický zvuk - prasknutí. Otáčením kola rozlijete těsnící tmel úplně všude. Pro lepší představivost viz následující video:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=UYvDlOqdmSI
Jak vidíte, se správným návodem není oprava kola tak těžká jak se na první pohled může zdát. Základní nastavení, servis i opravy lze zvládnout i v pohodlí svého domova a nemusíte neustále chodit po servisech. Nejenže ušetříte kopu peněz, ale mnohému se také naučíte.