Jak správně brzdit na kole
Přidáno: 19.12.2023 14:20.51 Počet shlédnutí: 220
19 Prosinec 2023
Značky
Brzdění, zpomalování a bezpečné zastavení kola jsou základní dovednosti, které musí ovládat každý cyklista. Jen málokdo to však dokáže tak, jak by chtěl. Pokud si nejste jisti tím, jestli brzdíte správně, případně se v brzdění chcete zdokonalit, pak je tento článek určen právě vám.
Brzdění na kole má svá pravidla
Zapomenout jezdit na kole je prakticky nemožné. Ovšem málokdo z nás se v dětství učil jezdit na takových typech kol, na jakých jezdíme v dospělosti. Na první pohled se zdá, že brzdění není žádný kumšt. Zatáhnete za páčky, brzdové destičky stlačí ráfky a kolo zpomalí dokud se nezastaví. Ale pokud jste někdy dostali smyk nebo jste vyletěli ze zatáčky, pak už asi tušíte, že technika správného brzdění je mnohem náročnější.
Tipy pro správné brzdění na kole
• Nastavte si brzdy tak, jak potřebujete
Bez ohledu na to, zda máte kotoučové nebo ráfkové brzdy, měli byste je mít správně seřízeny. Někteří lidé upřednostňují, když je brzdy zaberou téměř ihned po dotyku páky. Jinýmzase vyhovuje, pokud musí provést větší pohyb páky, než brzdy zaberou. Ujistěte se, že na vašem dvoukolém tatošovi jsou brzdy nastaveny tak, jak vám to vyhovuje. Rovněž také zajistěte, aby se páky nedotýkaly řidítek před dosažením bodu maximálního výkonu.
• Při brzdění zatlačte váhu dozadu
Když zatáhnete brzdy a kolo zpomalí, vaše tíž se přesune dopředu přes přední kolo, čímž se veškerá brzdná síla přenese na přední brzdu. To ztěžuje ovládání kola a účinné zastavení. Proto se při brzdění snažte tlačit tíž dozadu, abyste udrželi váhu na zadním kole a vyrovnali brzdné síly.
Pokud byste museli prudce zabrzdit při dosažené vysoké rychlosti, pomůže to zabránit tomu, abyste přeletěli přes řidítka. Čím více musíte brzdit, tím více byste měli tlačit váhu dozadu. Můžete si to nacvičit tak, že několikrát prudce zastavíte na parkovišti nebo na trávníku. Naberte malou rychlost, narovnejte ramena a zatlačte váhu dozadu za sedlo, přičemž prudce brzděte oběma rukama.
• Brzděte ještě před zatáčkou
Pokud vjíždíte do zatáčky příliš rychle a potřebujete zpomalit, neuspěchejte. Příliš rychlé brzdění v zatáčce je zaručeným receptem pro rychlý pád. Za prvé, prudké zabrzdění způsobí, že se kolo převáží, co je to poslední, co chcete. Ještě horší je však zhoršení trakce kola. V žádném případě se proto v zatáčce nedotýkejte přední brzdy.
Při projíždění zatáčkou se dostáváte blízko k hranici trakce, kterou mají pneumatiky. Přidáte-li brzdnou sílu, snadno se stane, že tuto hranici překročíte a dojde k prokluzu pneumatiky. Platí však pravidlo, že zadní smyk lze zvládnout snadněji než přední smyk. Proto v případě potřeby postupně zpomalujte zadní brzdou.
Nezapomínejte, že pokud máte ruce a ramena při brzdění napjaté, vaše tělo nedokáže absorbovat žádnou brzdnou sílu. Ta se následně dostává do rukou, což způsobí, zabrzdíte prudčeji, než jste chtěli, což zase ztěžuje udržení kontroly nad kolem. Proto mějte ramena uvolněná, lokty pokrčená a uvolněte i úchop řídítek. Takto budete moci regulovat rychlost s pružností potřebnou k manévrování kolem překážek a udržení kontroly.
• Nebojte se přední brzdy
Většině z nás jako dětem říkali, abychom si dávali pozor na používání přední brzdy ze strachu, že přeletíme přes řidítka.
Občas se však stane, že přední brzdou můžete zpomalit mnohem rychleji než zadní brzdou, proto je velmi důležité, abyste se ji naučili správně používat. Například profesionální závodníci používají přední brzdu častěji než zadní.
• V mokrém terénu buďte opatrní
Nezapomeňte, že zastavení na mokré vozovce může trvat až 3x déle než na suchém povrchu, takže to vezměte v úvahu. Cyklistické pryže mají na mokré vozovce menší trakci, takže je třeba brzdit ještě opatrněji.
Jelikož se hůře zpomaluje a vůbec brzdí, mnoho lidí nakonec zatáhne za brzdy příliš silně a příliš pozdě. To však může zablokovat kola a způsobit smyk, což často vyúsťuje do havárie. Namísto toho doporučujeme snížit rychlost mírným brzděním. Pokud je velmi kluzko a potřebujete vyvinout větší tlak, stiskněte raději zadní brzdu, abyste zabránili zablokování přední.
• Brzděte tehdy, když to opravdu potřebujete
Někteří cyklisté brzdí (vědomě nebo podvědomě) při vyšší rychlosti jednoduše proto, že se při takové rychlé jízdě necítí bezpečně. Samozřejmě, nedoporučujeme vám, abyste jezdievali bezpečně rychle. Avšak pohled vpřed do dálky vám pomůže zvážit, zda se blíží potenciální nebezpečí a zároveň se vyhnete zbytečnému brzdění