Poradíme vám, jak pečovat o elektrokolo
Přidáno: 13.11.2021 10:07.13 Počet shlédnutí: 753
13 Listopad 2021
Značky
Koupě elektrokola rozhodně není levná záležitost. Proto byste měli jeho údržbě věnovat mimořádně velkou pozornost. Správný a pravidelný servis je přitom jen jednou ze zásad, které je třeba dodržovat. Chcete-li se dozvědět více o tom, jakou péči vyžadují jednotlivé části elektrokola, více se již dočtete v našem článku.
Elektrokolo kontrolujte pravidelně
Důvodů, proč si pořídit elektrokolo, je nemálo. Ovšem i to je třeba, podobně jako klasické kolo, pravidelně kontrolovat pro každou jízdou. Věnujte mu dostatek času a pozornosti, neboť jen takto si můžete zajistit bezpečnou a bezstarostnou jízdu bez nečekaného vypovězení služby. Jistěže, elektrokolo má na rozdíl od obyčejného kola své zvláštnosti. Například některé úkony by se měly provádět vždy předtím, než na elektrokolo nasednete, jiné stačí provést až po nějaké době, po kterou jste elektrokolo používali.
Domácí servis však na všechno určitě nestačí. Alespoň jednou do roka, ideálně před nebo po zahájení cyklistické sezóny je třeba elektrické kolo zanést do specializovaného servisu, kde jej důkladně prohlédnou odborníci. Pokud to bude nutné, opraví nedostatky a vyladí detaily, takže elektrokolu se prodlouží životnost a vy opět získáte dvoukolového tatoše s elektrickým pohonem, plně připraveného na cesty.
Jak má vypadat kontrola před jízdou
Před každou jízdou na kole je třeba zkontrolovat několik věcí. Než se vyšvihnete do sedla svého elektrokola, měli byste věnovat chvilku pozornosti jednotlivým komponentům:
• Ověřit stav nabití baterie a ektropohonu.
• Zkontrolovat nahuštění pneumatik.
• Vyzkoušet funkčnost a seřízení brzd.
• Ověřit, případně dotáhnout paprsky, řídítka, hlavy řazení a kliky.
• Zkontrolovat funkčnost přehazovaček.
• U skládacích elektrokol ověřit dotažení skládacích mechanismů.
Zběžná kontrola po každé jízdě
Po návratu z jízdy na kole otestuje kolo tak, že jej vyzvednete asi 10 cm nad zem a pustíte. Ověříte si, zda je vše dostatečně dotaženo. Následně pokračujte krátkou kontrolou:
• Kola a pláště - prověřte centrování kol, tlak v pláštích, jejich opotřebovanost, lehkost otáčení a galusky. Nezapomeňte na rychloupínací šrouby.
• Brzdy – zkontrolujte brzdová lanka (všímejte si zejména roztřepení, přetočení nebo vytažené lanka). Poškozené nebo opotřebované součástky je třeba včas vyměnit.
• Řazení a řetěz – všimněte si poškození nebo roztahání řetězu.
• Rám – pokud je rám ohnutý nebo prasklý, nečekejte a vyměňte jej co nejdříve. Nesnažte se ho svépomocí napravovat.
Pravidelná kontrola elektrokola jednou do měsíce
Minimálně jednou za měsíc je dobré provést pravidelnou měsíční kontrolu elektrokola, která je zaměřena na:
• Ruční umytí a osušení kola (v žádném případě nepoužívejte vysokotlaké vodní čističe, protože voda může proniknout do ložisek a vysoký tlak dokáže odstranit mazací oleje a vazelíny).
• Nikdy neutírejte kolo, na kterém je zaschlá špína, bláto a jiné nečistoty nasucho, bez předchozího navlhčení vodou. V opačném případě dojde k oškření laku a ochranného povrchu z jednotlivých komponentů.
• Provedení důkladné celkové inspekce elektrokola.
• Zkontrolování přetažení řetězu ráží (doporučujeme cca od 700 km), vyčištění nebo výměna vytaženého řetězu.
• Kontrolu opotřebování dezénu a poškození boků pneumatik, opotřebování brzdových špalků.
• Ověření upnutí nejen sedla, ale také rychloupínacích šroubů sedlovky a kol.
• Pravidelné a důkladné promazání čepů brzd, brzdových pák a měniče.
Hloubková kontrola elektrokola po 200 kilometrech
Krátké pravidelné kontroly před jízdou i po jízdě jsou sice potřebné, ale nedokážou nahradit hloubkovou kontrolu a servis. Proto je nutné asi po 200 kilometrech jízdy poskytnout elektrokolu důkladnější údržbu. Postarejte se o důkladné promazání řetězu, čepů a ložisek, ale s mazivem to nepřehánějte. V opačném případě by docházelo k zachytávání špíny a prachu. Nezapomínejte také, že mazací prostředky určené pro auta a motocykly nejsou vhodné pro použití pro kola. Při promazávání se vyvarujte nanesení mazacího prostředku na ráfky a brzdové tečky.
Poctivě zkontrolujte i dezén a tlak v pneumatikách, vycentrování ráfků kol a dotažení všech spojů. Vaši pozornost si zaslouží i měnič rychlostí a ústí bowdenů (brzdící a řadící lanka), které je třeba vyčistit, odmastit a naolejovat. Co-to už mají za sebou i všechny součástky, spoje, šrouby a paprsky, které mohou být opotřebovány nebo zkorodovány. Proto je na místě jejich důkladná kontrola, jakož i detailní vyčištění všech (i hůře dostupných) částí elektrokola.