Povinná výbava cyklistu už bez povinné přilby?
Přidáno: 10.1.2020 13:04.49 Počet shlédnutí: 1787
10 Leden 2020
Vláda SR minulý měsíc schválila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 8/2009 Sb. o silničním provozu. Kromě zpřísnění zákazu používání přístrojů za volantem a rozšíření řidičského oprávnění typu C, CE, D i DE pro mladé řidiče nás zaujala změna při povinnosti nošení přileb.
Jak to bylo doposud?
Je to jen několik let dozadu, což naše vláda schválila, že cyklista je povinen během jízdy na kole mimo obec chránit si hlavu řádně upevněnou ochrannou přilbou. Pokud byla cyklistům osoba mladší 15 let, tato povinnost se vztahovala i na jízdu v obci.
Tato změna přinesla u nás velkou diskusi zda je, či není opodstatněné chránit si hlavu přilbou. Musíme však poznamenat, že i navzdory tomuto zákonu se našlo pár odvážlivců. Tuto povinnost i přes příkaz opomínali a žádný zákon je k nošení helmy nepřinutil. Přilbu totiž nenosili na hlavě, ale jen prověšenou na řídítkách.
Proč došlo ke změně?
Uplynulo několik let a vláda schválila vypuštění povinnosti nošení přilby mimo obec pro cyklisty starších 15 let. Pro děti do 15 let se situace nemění a nošení přilby je pro ně stále povinné. Podle ministryně vnitra dospělým osobám přilbu nepřikazují nosit, ale ji jen doporučují.
Z vyjádření Ministerstva vnitra povinné nošení přileb pro cyklisty nevyplývá z mezinárodních úmluv a vůči dospělým cyklistům šlo u nás o velmi výjimečně zavedenou povinnost. V EU se podobná úprava pro dospělé osoby nepoužívá a podobný zákon měla kromě Slovenska pouze jediná země, a to Španělsko. V mnoha zemích světa jde o dobrovolné nošení přilby, dokonce iu nezletilých cyklisty je zákonná povinnost nošení přileb poměrně vzácná.
Navíc mnoho cyklistů na našich silnicích přichází ze zemí, kde přilby nejsou povinné, tedy je ani nemohou mít s sebou. Právě proto byly nejednou pokutováni právě kvůli rozdílným silničním zákonem členských zemí EU.
Zákon nepřikazuje, ale ....
Většina aktivních cyklistů už má zřejmě vytvořen názor na nošení přilby a žádný zákon je v tom neovlivní. Chtějí chránit sebe a své zdraví tím, že budou nosit cyklistickou přilbu i nadále.
Vždyť cyklistika s sebou přináší nejedno nebezpečí, například v podobě pádu z kola nebo kolize s jiným účastníkem silničního provozu. Podle statistiky na Slovenské silnicích zahynulo od roku 2009 (odkdy bylo povinné nosit cyklistickou přilbu) podstatně méně cyklistů než v minulosti, přičemž je na cestách jezdí neustále víc a víc.
U nás neexistujúpodrobné statistiky, které by obsahovaly informace o tom, v kolika případech zachránila cyklistická přilba život cyklistovi. Ale podle statistiky počtu usmrcených cyklistů se můžeme jen domnívat, že za jejich podstatným snížením od roku 2009 byla právě povinnost nosit cyklistickou přilbu.
Projekt v České republice
U našich sousedů funguje projekt "Na kole jen s přilbou", ve kterém kromě zajímavých statistik se lze dozvědět i množství cenných informací, podle kterých může cyklista přehodnotit své návyky.
To, že při kolizi na kole dochází nejčastěji k poranění hlavy, vědí mnozí. Věděli jste, že pokud došlo k těžkému nebo dokonce smrtelnému zranění cyklisty, ve třech ze čtyř případů byla zasažena pádem právě hlava? Přičemž ve dvou třetinách případů došlo ke zranění hlavy na místech, které mohou být chráněny právě přilbou?
Síla nárazu na hlavu je velká
Podľa rakúskych a nemeckých dopravných expertov, na ktorých sa odvoláva český projekt, by sa okolo 20 % smrteľných a ťažkých zranení nemuselo stať v prípade, že by bolo používanie prilby povinné pre všetkých, bez ohľadu na vek.
Pokud jde cyklista rychlostí 15 km / h a spadne na hlavu, jeho pád je srovnatelný s pádem na hlavu na beton z výšky 1 metru. Při nárazu kola do protijedoucího auta se rychlost obou sčítá. Pokud jde cyklista stále rychlostí 15 km / h a protijedoucí auto pouze 35 km / h, síla nárazu cyklistu se rovná 50 km / h, což odpovídá pádu na hlavu z výšky 10 m a následky srážky tak mohou být fatální.
Is přilbou jste zranitelní
Netřeba snad připomínat, že přilba, aby plnila svůj účel, musí být kvalitní a řádně schválena. Vybrat si přilbu neznamená vybrat si zátěž na hlavu, která sníží schopnost pohybu hlavy nebo zhorší viditelnost. Přilba by měla dobře sedět a být na hlavě správně upevněna.
Při používání přilby může nositel nabýt falešný pocit bezpečí a tak zbytečně během jízdy riskuje. I při jízdě s přilbou je třeba odhadnout vlastní schopnosti, zbytečně neriskovat a nespoléhat se na přilbu, že cyklistu ochrání za každých okolností.
Slovakiabike radí: Ačkoliv nošení přilby je povinné pouze pro cyklisty do 15 let, přece ji doporučujeme i pro mladistvé i dospělé. Lepší je zraněním hlavy předcházet, než je následně léčit.